Veckotävlingen 2009

Här finns alla årets frågor, svar och kommentarer samlade

Frågor och svar: 2008 -
 2007 - 2006 - 2005


Vecka

Fråga/svar/kommentarer

0901 Björn Sölving | 2009-01-05 (12:25)
Här kommer årets första fråga (09-Januari). Inskickad av Erik Åhman, som skriver:

Hej Björn
Kan du få till något om bifogade bild, till dina Alfa-frågor på hemsidan??
T.ex. Vilka kan beskriva flest antal figurer på bifogade bild, utöver cirklarna?
Till VAD har de olika figurerna använts?
Du kanske kan numrera de olika symbolerna?
Med hälsning från Erik 13

Björn tar mycket tacksamt emot frågan, och lägger genast ut den. Bästa svar får en poäng. Tack Erik!

  Göte Wiklund | 2009-01-05 (19:50)
Denna mall användes när vi ritade logikscheman. 1 var till en grind med fyra ingångar. 2 och 3 inget speciellt. 4 användes till grindar med två ingångar. 5 användes till operationsförstärkare . 7 till växelström. 14 till diod. 15 till transistor. 16 till transformator. 11 var för att rita pilar. 12 användes nog till germanium transistor. De övriga var nog inget speciellt.
 
  Bertil Palmgren | 2009-01-06 (16:47)
Mallen användes av SRTs "Radio o Digital" sida för logik- och flödesscheman. 2,3 används för funktionsblock. Exempelvis 7or i 2,3 markerar låg-, band-, högpass filter, samt växelström.
8 markering av något varierbart ( kondensator eller flödesstyrning ). 4 logikgrindar typ AND, NAND, OR, NOR, EXCLUSIVE OR etc. 1an logikgrind eller summation av flöden. 5 flödeskontroll, förstärkare eller operationsförstärkare. 10 symbol för beslut, output ja och/eller nej. 11 pilar för flödesrikning, eller längdmarkering. 12 fördröjning. 13 Flipflop eller funktion. 14 diod eller likriktare. 15 + cirkel Transistor, pnp, npn, mos. 16 induktans, drossel eller transformator (markering för ferritkärna eller bladad kärna). 6 och 9, gissar droppsäkert utförande eller kodlås. Omarkerade cirklar analoga kretsar som summationer, blandare, multiplikator etc.
 
  1602 - Tommy | 2009-01-07 (10:32)
Fullständigt bländande Bertil, vad finns att tillägga .... Jag tror att jag har en mall kvar - får ägna mig åt att rita symbolerna !
 
  Matts P | 2009-01-08 (15:28)
Instämmer med Tommy, vad mer finns att tillägga till Bertil's uttömmande svar. Jag hade också mallen kvar länge men nu är den borta...
 
  Göte W | 2009-01-11 (12:04)
Jag har faktiskt mallen kvar.
 
  Erik | 2009-01-17 (15:21)
Det gäller att tänka till mera.
 
  Rune W | 2009-01-17 (21:58)
Vilken missuppfattning! Rätt svar är Falkenbergs Mejeris ostmall:
1 hårdost sedd från sidan. 2-3 mesostar. 4 halva mögelostar. 5-6 getostar. 7 sinusostar. 8-9 ostkanter. 10 ostkub. 11 smakprov på ost. 12-13 ostlimpor. 14 ostbricka liten. 15 ostbricka stor. 16 osttrave
 
  Göte W | 2009-01-27 (14:22)
Det ska bli intressant när Erik kommer med en fullständig förklaring.
  Björn Sölving | 2009-01-31 (23:46)
Bästa svar på januari månads fråga har inkommit från Bertil Palmgren. (Även om jag inte håller med om allt, tex kodlås.)

POÄNGSTÄLLNING: Sune Nordstedt (7.5 poäng), Sehlis (6.5 poäng), Erik 13 (5 poäng), Göte Wiklund (5 poäng), Bosse L (5 poäng), Matts Pettersson (4.5 poäng), Ingvar A Vänman (4.5 poäng), Bertil Palmgren (3.5 poäng), Rolf Karsvall (3 poäng), Calle (2.5 poäng), Louise Darsenius (2,5 poäng), Anita Hedström (1.5 poäng), Jan Boman (1,5 poäng), Anders Lindholm (1.5 poäng), Jan Persson (1.5 poäng), Curt Dahlgren (1 poäng), Olle Hagmansson (1 poäng), Einar Estréus (1 poäng), Gun Lennerstrand (1 poäng), Göran Bäckman (1 poäng), Sven Wiklund (1 poäng), Bo Hansson (1 poäng), 1/2-D =Halvdansken (0.5 poäng, vinnare 2006), QRT (0.5 poäng), Bengt Gällmo (0.5 poäng), Inger Skog-Elf (0.5 poäng), Hilding (0.5 poäng), 1602-Tommy (0 poäng, vinnare 2005, 2007).
 
0902
  Anders Lindholm | 2009-02-01 (08:40)
Misstänker att det är en "RADERAPPARAT" som nog fanns på ritkontoret. En liten motor med en schuck där raderstiftet sattes fast.
Jämför med dagens populära verktyg "DREMEL".
Hälsningar
Anders L
 
  Erik 13 | 2009-02-01 (11:10)
Lady shave. Ombyggad av Josef Svedberg till liten handborrmaskin. Användes frekvent vid borrning av alla hål på ca 1 mm för komponenter i våra ledningskort i slutet av 1950-talet, och kanske början av 1960-talet. SM Eriksson ville först inte attestera första räkningen när Josef hade beställt 10 st Lady shave. Bilden förefaller vara en sen modell.
 
  Bertil Palmgren | 2009-02-01 (15:52)
På 5 mm rutat A4 papper skissades ledningslayout och placering av komponenter till prototypledningskort. KEAs "flinka flickor" tejpade upp mönstret i större skala, som fotograferades till skala 1:1. Negativet gick till Arnes kemilabb, vars personal på kopparfolierat-epoxipapperslaminat etsade fram ledningsmönstret. Prototypkortet sändes till konstruktör på labb. Labbkille fick kortet. I chuck i apparat på bild, insattes borrar med varierande diameter. Minsta diam. 0,5 mm. Hålborrades, komponenter löddes. Sen började konstruktörens jobb, koll att prototypkortet fungerade med varierande spänningar och med varmluftblås från hårtork. 1950 talet. Min minnesbild 1960 tals modellen var annorlunda och kunde köpas från bl.a. ELFA.
 
  Einar Estréus | 2009-02-02 (11:48)
SÅ många rätta svar, så jag kan bara hålla med samtliga.
 
  Erik !3 | 2009-02-02 (19:34)
Tillägg till Bertil P beskrivning nedan. I slutet av 1950-talet gällde som konstruktionskrav vid kortplanering att minsta ledarbredd skulle vara 1 mm, och minsta avstånd mellan 2 ledare skulle vara 1 mm. Dessa hårda krav skall jämnföras med dagens ytterst små elektronikkonstruktioner. Vidare gällde att hålen för komponterna skulle plceras med delningen en tiondels tum, dvs ca 2,5 mm. Detta hade att göra med någon tilltänkt automatisk borrmaskin. Men på den tiden fick vi själva borra alla hål för hand i ledningskorten med dessa små hemmagjorda borrmskiner. Att sedan Elfa långt senre tog upp denna konstruktion som en produkt, är en helt annan historia.
 
  Bertil Palmgren | 2009-02-03 (17:12)
Tillägg till Erik 13. Runt hål för komponent skulle finnas en "ren koppar rand" med bredd 0,5 mm. Komponents anslutningstråd diameter mindre än 0,4 mm. Med 0,5 mm komponenthål blev diameter på lödö 1,5 mm. Minsta avstånd till ledare 0,75 mm tilläts bli 0,6 mm. Större avstånd mindre risk för morrhår.
http://en.wikipedia.org/wiki/Whisker_(metallurgy).
 
  Erik 13 | 2009-02-13 (15:39)
Kommentarer till förra omgången om ritmallen:
Bertils svar på bl.a. symbolerna nr 12, var inte rätt.
Symbol 13, med den rundade kortsidan, var till för transistorer typ OC45, som då användes mycket. En OC45 har måtten ca 5 * 15 mm. Den större symbolen var då avsedd för dubbel storlek på placeringsritningen. Övriga rektanglar var avsedda för andra komponenter som motstånd, kondensatorer och dioder. Vi behövde på den tiden rita ut var alla komponenter skulle placeras på de TRE olika typerna av ledningdort 4FF, 4Ma och 4A. som då användes för all elektronik.
Symbolen för en Vippa, eller Flipp-flopp var normalt 5*10 mm, med ett tvärstrck mellan de två halvorna med 1 resp. 0. Denna symbol saknades tyvärr på denna variant av ritmall.
 
  Björn Sölving | 2009-02-18 (10:28)
Första rätta svar på februarifrågan kom från Erik 13: Ombyggad av Josef Svedberg till liten handborrmaskin för borrning i kretskort. Erik har dock inte träffat rätt med årtalet, på 60-talet var det en annan modell ("ladyshave"). Erik 13 får 1 poäng för borrmaskin och borra i kretskort

Bilden kommer från Sven-Åke Jidenius som berättar: "Jag arbetade med Josef Svedberg från 1971 till 1972 ungefär. Det var under den tiden jag, efter arbetstid, hjälpte Josef med att tillverka en borrmaskin av en rakapparat. Utgångsmaterialet var en rakapparat där själva kniven satt direkt på motoraxeln och på andra sidan kanske det har varit en trimsax? Det är på den delen som Josef ändrade till att sätta på en borrchuck.
Jag minns att det behövdes en speciell storr borr för att få fram ytan där det stora "aluminiumhjulet", som man ser under chucken, är placerad. Det hjulet var till för att få hålla fast axeln när man ska öppna/stänga chucken. Min pappa som då arbetade på en verkstad hjälpte till att ta fram den speciella borren."

På årsmötet i går fick Sune Nordstedt pris för bästa svarspoäng, Sune får nu börja om på noll poäng.

POÄNGSTÄLLNING: Sehlis (6.5 poäng), Erik 13 (6 poäng), Göte Wiklund (5 poäng), Bosse L (5 poäng), Matts Pettersson (4.5 poäng), Ingvar A Vänman (4.5 poäng), Bertil Palmgren (3.5 poäng), Rolf Karsvall (3 poäng), Calle (2.5 poäng), Louise Darsenius (2,5 poäng), Anita Hedström (1.5 poäng), Jan Boman (1,5 poäng), Anders Lindholm (1.5 poäng), Jan Persson (1.5 poäng), Curt Dahlgren (1 poäng), Olle Hagmansson (1 poäng), Einar Estréus (1 poäng), Gun Lennerstrand (1 poäng), Göran Bäckman (1 poäng), Sven Wiklund (1 poäng), Bo Hansson (1 poäng), 1/2-D =Halvdansken (0.5 poäng, vinnare 2006), QRT (0.5 poäng), Bengt Gällmo (0.5 poäng), Inger Skog-Elf (0.5 poäng), Hilding (0.5 poäng), 1602-Tommy (0 poäng, vinnare 2005, 2007), Sune Nordstedt (0 poäng vinnare 2008) .
 
  Arvi Wäin | 2009-02-18 (15:19)
Ritarens eldrivna roterande radérgummi
 
0902b
  Bertil Palmgren | 2009-02-20 (15:38)
ITT ledningen upptäckte att SRT hade produkten realtidsdator. ITT företagen i Tyskland, Holland, Frankrike, utvecklade en datoriserad telefonväxel. De europeiska ITT gänget verkade för att SRT realtidsdator skulle ersättas med deras datorkoncept. Ett flitigt resande började. Jag tippar att mitt personerna är, fr. v. tekniska utvecklingschefer från ITT Europa, exvis, Tyskland, Holland, Frankrike, på studie- och sammanträdes besök hos SRT.
 
  Erik 13 | 2009-03-14 (15:10)
Jag bedömmer på goda grunder att bilden borde vara fotograferad före 1998
 
  Erik 13 | 2009-03-14 (15:16)
På bilden förfaller Kjell Mellberg och Olle Hagmansson vara värdar för något viktigare besök.
 
  Björn Sölving | 2009-03-21 (14:30)
Rätt svar på andra februarifrågan: Från vänster: Olle Hagmansson, Olle Ohlin, Erik Bengtsson, okänd (ASEA-chef?), Kjell Mellberg. Ingen hade svarat rätt på de tre i mitten. Frågan insänd av Olle Hagmansson, som gärna ville veta vem som var nr 4.

Poängställning: Se föregående fråga-svar.
 
0903
  Pågående fråga finns här            Tidigare/senare frågor: se längre upp på denna sida. 

Denna sida senast ändrad 2009-03-30
WEB-ansvarig